Wat doe je voor de kost?
Ik geef trainingen in het formuleren van visies, ideeën en ambitieuze vergezichten. Ook begeleid ik mensen die de kern van hun advies of voorstel helder willen verwoorden. Schrijfcoaching en -training, dus. Daarnaast schrijf ik zelf, soms in opdracht, vaker op eigen initiatief.
In mijn trainingen leg ik het accent op het denkproces dat aan schrijven vooraf gaat. Als je gedachten niet helder zijn, dan vertroebelen die je tekst.
Ook besteed ik aandacht aan de psychologie van het schrijfproces: onzekerheid, faalangst, angst voor kritiek of juist de keerzijde ervan: zelfgenoegzaamheid, te snel tevreden zijn.
Van mij krijg je weinig te horen over spellingsregels. Over stijl heb ik het zeker wel. En ook over de hiërarchie van gedachten in een tekst. Wat is nu écht belangrijk? Als je zorg en aandacht aan deze kwesties besteedt, dan ontstaan daardoor teksten die moeite van het lezen waard zijn.
Waar schrijf je zelf over?
Ik schrijf bij voorkeur over onderwerpen op het kruispunt van wetenschap en filosofie en maatschappelijke kwesties.
Hoe ingewikkelder, hoe interessanter. Ik ben snel van begrip en vind het leuk om moeilijke zaken op een toegankelijke manier te presenteren.
Kun je schrijven leren?
Jazeker! Dat heb ik zelf ervaren. Ik wilde altijd al schrijver worden, maar dat leek me iets onmogelijks. Toen ik afgestudeerd was in de filosofie, wist ik helemaal niet wat ik wilde doen. Ik geloofde allang niet meer dat ik kon schrijven. Maar ik wilde het wel leren. Dus volgde ik de Postdoctorale Opleiding Journalistiek aan de Rotterdamse Erasmusuniversiteit. Ik heb er geen carriere als journalist aan overgehouden – dat past ook niet zo bij mijn persoon – maar ik heb er wel veel geleerd over publieksgericht schrijven. Sindsdien schrijf ik veel – en vooral met veel plezier.
Heb je nog werkwensen?
Altijd. Sinds ik in 1992 als zzp’er aan de slag ben gegaan, heb ik allerlei soorten opdrachten vervuld. De meest afschuwelijke was: in een snikhete zomermaand een paginagrote krantenadvertentie schrijven over ski-vakanties. Ik bleek weinig affiniteit met het onderwerp te hebben.
De leukste opdrachten zijn die waar ik kan werken met mensen die inhoudelijke ambities hebben en waarin ik creatief kan denken en schrijven. Wat ik leuk vind is:
- Aanschuiven
Een clubje mensen heeft een plan, maar aarzelt nog over de uitwerking. Dat kan gaan over een boek, een manifestatie, een site of een andere materialisatie van een inhoudelijk concept. - Begeleiden
Ik kan bij plannenmakers twee posities innemen. Of ik ga meedenken (aanschuiven), óf ik begeleid het proces van brainstormen en beslissingen nemen. Beide kan ik goed. - Combineren
Varkens op een industrieterrein. Mooie foto’s van mensen met een huidziekte. Een zestiende-eeuwse filosoof op internet. Ik houd van combinaties die wringen, die nét buiten de conventies vallen. - Formuleren
Voor alle creatieve processen geldt: eerst breed oriënteren, dan scherp inzoomen. Helder analyseren, krachtig formuleren: daar hebben mensen iets aan. - Presenteren
Sommige mensen zweten peentjes voor een publiek. Gek genoeg ontspan ik meestal als ik een verhaal kan vertellen. Dat doe ik dan ook graag!