De meeste mensen geven na hun dertigste hun individualiteit op, aldus George Orwell zijn fameuze Why I write. Ze gaan leven voor anderen of worden opgeslokt door hun werk. Lees “Waarom schrijven?” verder
Categorie: tips
Moet je altijd schrijven volgens een strak plan?
‘Als ik eerst een precies plan moet maken en dan pas mag gaan schrijven, dan is de lol eraf’, verzuchtte een deelnemer aan een workshop. ‘Moet je altijd schrijven volgens een strak stramien, een vooropgezet plan?’
Het korte antwoord hierop is: ‘Ja’. Lees “Moet je altijd schrijven volgens een strak plan?” verder
Waarom is schrijven over film zo moeilijk?
Hoe ontwikkel je een idee?
Onlangs legde Spijkers met koppen-columnist Wim Daniëls uit hoe hij aan zijn ideeën voor zijn radiocolumns komt. Die ideeën moeten altijd een link hebben met de actualiteit.
‘Als dan het CDA-verkiezingsprogramma actueel is, dan ga ik op zoek naar de letter w’, zegt hij in Pauw en Witteman. De uitgangspunten van het CDA interesseren hem dan dan minder dan die ene letter. Lees “Hoe ontwikkel je een idee?” verder
Beginnen met schrijven? Vijf tips
Het overkomt elke schrijver wel eens: het onderwerp staat vast, je hebt zin om te schrijven, maar je weet niet hoe je moet beginnen. Hier vijf tips om makkelijker te beginnen met het schrijven van een tekst. Lees “Beginnen met schrijven? Vijf tips” verder
Mooie fragmenten doen er niet toe
Gustave Flaubert in een brief aan Louise Colet:
Werk. Denk na, denk vooral na, condenseer je gedachten, want je weet dat mooie fragmenten er niet toe doen. Eenheid, eenheid, daarin ligt alles besloten. Samenhang, daaraan ontbreekt het al onze tijdgenoten, zowel de grote als de kleine. Concentreer je stijl, maak er een weefsel van dat soepel is als zijde en sterk als een maliënkolder. Mijn verontschuldigingen voor deze adviezen, maar ik zou je alle dingen willen geven, die ik voor mezelf wens.*
Twee soorten trainingen
Je kunt het ongelofelijk veelzijdige aanbod aan schrijftrainingen indelen in twee categorieën.
De eerste categorie richt zich op het losmaken van creatieve vermogens: het schrijven van fragmenten naar aanleiding van een suggestie. Erg leuk om te doen, erg leuk om te geven ook. Lees “Mooie fragmenten doen er niet toe” verder
‘Durf te denken’ over Montaigne
‘De juiste zinnen liggen om de hoek’
Martin Bril: ‘Ik geloof niet in inspiratie. Ik geloof in het overtikken van het telefoonboek. Als je niet weet wat je moet schrijven, is dat het beste begin.’ Lees “‘De juiste zinnen liggen om de hoek’” verder
Fouten
Witold Gombrowicz: ‘De taal. Het gaat er niet om dat je geen taalfouten mag maken – maar dat een fout je niet beschaamd maakt.’ Lees “Fouten” verder
‘Als er niets te denken is, dan schrijf je niets’
J.J. Voskuil: ‘Schrijven moet een vorm van denken blijven. Lees “‘Als er niets te denken is, dan schrijf je niets’” verder
Wat voor schrijver ben jij?
De schrijversmeter is verplaatst.
‘Wie dingen weggooit, heeft ideeën’
Ruim voor schrijver Robert Graves de loopgraven in ging, nam hij afscheid van zijn kostschool. Zo staat te lezen in Goodbye to All That.
Bij zijn afscheid zei de directeur tegen hem: ”Nou, het ga je goed, Graves, en denk erom, je beste vriend is de prullenbak.”
De prullenbak. Het lijkt een zeer gedateerd object voor een schrijver. Wie maakt er nu nog proppen van de eerste, tweede, derde versie van een tekst? En gooit ze daarna met een woest gebaar wég?
Dat fysieke gebaar onderstreept de moeite die schrijven kost, ook al gaat publiceren tegenwoordig met de snelheid van het licht.
Blijf bedenken dat schrijven moeite kost. Blijf bedenken dat wat met zorg en aandacht is gemaakt, ook de moeite van het lezen waard is – kan zijn.
Schrijver A.L. Snijders schreef over een verslag dat hij gemaakt had van een boottochtje: ‘Ik wil het in de prullenbak laten verdwijnen, omdat het mislukt is. Het is te realistisch, het blijft te dicht bij de ware gebeurtenissen. Ik blijk ideeën te hebben over het schrijven. Wie dingen weggooit, heeft ideeën.’